2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002

Protokół Nr XIII/2007 z XIII zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Węgrowa odbytej w dniu 28 września 2007 roku w Węgrowskim Ośrodku Kultury przy ul. Mickiewicza 4a

Protokół Nr XIII/2007
z XIII zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Węgrowa odbytej w dniu 28 września 2007 roku w Węgrowskim Ośrodku Kultury przy ul. Mickiewicza 4a




Stan Rady 15 radnych
Obecnych na sesji 13 radnych co stanowi 87%
Nieobecni usprawiedliwieni: 1. Elżbieta Kłos
2. Krzysztof Wyszogrodzki

Lista obecności radnych oraz gości
stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Obradom przewodniczył Pan Tadeusz Ryczkowski Przewodniczący Rady Miejskiej Węgrowa.

Pkt. 1

Pan T. Ryczkowski Przewodniczący Rady Miejskiej - dokonał otwarcia XIII zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Węgrowa, powitał zaproszonych gości, radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Miasta wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego oraz przybyłych mieszkańców miasta.

Pkt. 2

Przewodniczący Rady - stwierdził, że na sesję przybyło 13 radnych, co upoważnia Radę Miejską do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodniczący Rady stwierdził , że radni otrzymali porządek sesji wraz
z materiałami. Przewodniczący zapytał, czy są uwagi i wnioski do porządku sesji.
Pan J. Grenda – poprosił o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii o pozbawieniu charakteru ochronnego lasu na działce Nr 5829/1 na pow. 0,05 ha położonej w granicach administracyjnych miasta Węgrowa. Poinformował, że jest to działka komunalna, położona przy ul. Szerokiej w bliskim położeniu nowo otwartej Szkoły Wyższej w Węgrowie. Działka ta jest bardzo zaniedbana szpeci całe otoczenie
i zniesienie ochronności lasu pozwoli na jej dobre uporządkowanie. Komisja Rolnictwa widziała ten problem w terenie.
Porządek obrad z zaproponowaną zmianą został przyjęty jednogłośnie w następującym brzmieniu:
1.Otwarcie sesji .
2.Stwierdzenie kworum i uchwalenia porządku obrad.
3.Informacja o pracy Burmistrza Miasta Węgrowa.
4.Informacja o pracy Komisji Rewizyjnej .
5.Interpelacje, zapytania zgłaszane przez radnych i wolne wnioski mieszkańców.
6.Odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
7.Informacja na temat przygotowania placówek oświatowych na rok szkolny 2007/2008.
8.Informacja o realizacji „Programu Zagospodarowania Czasu Wolnego Dzieci
i Młodzieży w Węgrowie” oraz przedstawienie harmonogramu do w/w programu na rok 2008.
9. Informacja na temat sytuacji na rynku pracy i przeciwdziałania bezrobociu.
10. Ocena realizacji Lokalnego Planu Rewitalizacji.
11. Informacja z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2007 roku.
12. Podjęcie uchwał w sprawach:
1/ założeń do projektu budżetu miasta na rok 2008
2/ porozumienia z Powiatem Węgrowskim dotyczącego zakupu sprzętu dla
SP ZOZ w Węgrowie
3/ zawarcia porozumienia z Powiatem Węgrowskim na remont odcinka
chodnika i zatoki postojowej w ul. Stadionowej w Węgrowie
4/ zawarcia porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Warszawie na realizację odcinka chodnika i ścieżki rowerowej
w drodze krajowej nr 62 (ul. Gdańska ) w Węgrowie.
5/ pozbawienia ul. Słowackiego kategorii drogi gminnej oraz zaliczenia
ul. Piłsudskiego do kategorii dróg gminnych
6/ zakupu dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o
w Węgrowie- pojazdu specjalistycznego do wywozu nieczystości stałych
7/ zmiany uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości
i porządku na terenie miasta Węgrowa
8/ ustalenia wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz określenia
wartości punktu dla pracowników Centrum Pomocy Społecznej w Węgrowie
9/ nadania Statutu Centrum Pomocy Społecznej w Węgrowie
10/ odpłatności za korzystanie z przedszkoli
11/ powołania zespołu do spraw przedstawienia radzie opinii o zgłoszonych
kandydatach na ławników
12/ wprowadzenia zmian w budżecie miasta 2007 roku
13/ w sprawie wyrażenia opinii o pozbawieniu charakteru ochronnego lasu na
działce Nr 5829/1 na pow. 0,05 ha położonej w granicach administracyjnych
miasta Węgrowa.
13.Przyjęcie protokołów; z X zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Węgrowa odbytej
w dniu 29 czerwca 2007 roku i z XI nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej Węgrowa odbytej w dniu 13 sierpnia 2007 roku.
14.Sprawy różne.
15. Zamknięcie sesji.

Pan T.Ryczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej Węgrowa – poinformował, że na sesję przybył jako gość zaproszony Pan Antoni Jurkowski, który uchwałą Rady Miejskiej Węgrowa został odznaczony Odznaka Za Zasługi dla Węgrowa.Pan Antoni Jurkowski jest dziennikarzem, publicystą, promotorem Węgrowa, Redaktorem Tygodnika Siedleckiego, Gazety Węgrowkiej, korespondentem Katolickiego Radia Podlasie, honorowym krwiodawca, Wiceprezesem Zarządu Rejonowego PCK w Węgrowie, Prezesem Zarządu Honorowych Dawców Krwi w Węgrowie. Oddał jako honorowy krwiodawca ponad 36 litrów krwi, odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi w 1992 roku, Medalem 40-lecia Honorowych Dawców Krwi w 1998r, oraz Medalem Honorowy Zasłużony Dawca Krwi w 1990 roku.
Burmistrz Miasta oraz przewodniczący Rady Miejskiej uroczyście wręczyli Panu Antoniemu Jurkowskiemu Odznakę Za Zasługi dla Węgrowa.

Pkt. 3

Przewodniczący Rady - stwierdził, że informację o pracy Burmistrza wszyscy radni otrzymali ( informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu), w związku z czym poprosił o pytania i uwagi do przedstawionego materiału.
Pytań do informacji o pracy Burmistrza Miasta radni nie zgłosili.
Pkt. 4

Pan T. Ryczkowski – poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o krótką informację o pracy Komisji.
Pan J. Szczęśniak – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – poinformował, że w okresie między sesjami komisja odbyła dwa posiedzenia, na jednym z nich dokonała oceny Urzędu Miejskiego. Komisja po zapoznaniu się i szczegółowej analizie informacji przedłożonej na posiedzenie o pracy i funkcjonowaniu urzędu pozytywnie oceniła pracę Urzędu Miejskiego. Skargi i uwagi są nieliczne. Komisja zaleciła jedynie zwiększony nadzór nad remontami ulic.
Na drugim posiedzeniu komisja przeanalizowała informację z realizacji budżetu miasta za
I półrocze 2007 roku, oceniając informację pozytywnie.

Pkt. 5

Przewodniczący Rady - poprosił o zgłaszanie interpelacji, zapytań i wolnych wniosków.
Pan T. Kietliński Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej - poprosił o wyjaśnienie sprawy działki położonej na Glinkach pod strażnicę dla Komendy Straży Pożarnej, prawdopodobnie nie jest to już aktualne, straż poszukuje nowej lokalizacji, dlaczego.
Innych pytań nie zgłoszono.

Pkt. 6

Odpowiedzi udzielili:
Pan J. Soszyński Komendant KPPSP - poinformował, że straż nie będzie się tam budować, bo prawdopodobnie teren ten przewidziany jest pod park zieleni.
Obecnie prowadzone są rozmowy nad wykupem działki za cmentarzem oraz drugą potencjalną propozycją są cielętniki na Miedzance.
Pan S. Mielniczek radny miasta – poprosił o wyjaśnienie dlaczego ta działka nie może być przeznaczona pod budowę nowej strażnicy.
Pan J.Grenda – Burmistrz Miasta - poinformował, że budowę strażnicy na tej działce oprotestowała Komisja Urbanistyczna, szczególnie prof. Chnielewski, ponieważ studium przewiduje tam park zieleni. Mamy dla straży dwie propozycje, jedna z nich to wykup gruntu prywatnego w okolicy cmentarza z przeznaczeniem na budowę strażnicy. Druga propozycją jest teren cielętników ogólnie 42 ha z czego 2 ha, a nawet więcej można przeznaczyć na ten cel. Decyzja nie została jeszcze podjęta, trwają rozmowy.

Pkt. 7

Przewodniczący Rady - poinformował, że temat dotyczący przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego był szczegółowo omawiany na posiedzeniu Komisji Zdrowia Oświaty i Kultury w związku z tym poprosił Przewodniczącego Komisji
o krótką informacje na ten temat ( informacje stanowią załącznik nr 3 do protokołu).
Pan P. Marchela - Przewodniczący Komisji Zdrowia Oświaty i Kultury - poinformował, że szczegółowe informacje na temat przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego zostały komisji przedłożone, dodatkowo dyrektorzy placówek przedstawili komisji najważniejsze problemy i zadania do zrealizowania. Komisja przyjęła
i zaopiniowała pozytywnie przedstawiony materiał.
Pan J Rudnik – mieszkaniec miasta- stwierdził, że sprawa dotycząca szkolnictwa w mieście jest bardzo ważna i wymagająca jeszcze wielu zmian, ponieważ nigdy dość wysiłku w tym kierunku od szkoły podstawowej do szkoły średniej. Poprosił, aby radni podejmowali problem oświaty w swoich programach wyborczych. Należy zrobić wszystko, aby ludzie wybierając nasze miasto, wybierali je między innymi ze względu na dobre szkoły.
Pan T. Ryczkowski - stwierdził, że temat ten szczegółowo omawiany był na posiedzeniu komisji, temat jest ważny i bliski wszystkim radnym.
Pan J Grenda - stwierdził, że pan Rudnik podjął ważny temat, który jest w centrum naszego zainteresowania. Szkolnictwem należy zająć się kompleksowo od szkoły podstawowej do średniej.
Pan S. Mielniczek – radny miasta - zgłosił bardzo poważny problem jakim jest dostępność dzieci niepełnosprawnych do budynku szkoły podstawowej w Węgrowie. Stwierdził, że nie do zaakceptowania jest fakt, że matka wnosi na rękach, po schodach dziecko niepełnosprawne, a później wnosi wózek. Dziecko takie powinno mieć zapewniony dostęp do wszystkich ważniejszych miejsc w szkole tak jak inne dzieci sprawne fizycznie. Zapytał, czy ten właśnie utrudniony dostęp do szkoły dla dzieci niepełnosprawnych nie jest powodem do występowania o nauczanie indywidualne. Zaproponował, aby wykonać podjazd od parkingu przy ul. Kościuszki do parteru. Wykonanie podjazdu w tym miejscu byłoby najmniej kosztowne.
Radny zgłosił następujący wniosek - zobowiązać Burmistrza Miasta do pracowania koncepcji rozwiązania problemu dostępności dzieci niepełnosprawnych do szkoły podstawowej i przedstawienia informacji na następnej sesji ( za wnioskiem głosowało 12 radnych).
Pani B Jakubisiak Dyr. Szkoły Podstawowej - poinformowała, że problem ten znany jest już od ubiegłego roku, dziecko to było dowożone i wnoszone przez osobę, która była opłacana przez Urząd Miasta. Dziecko to w tym roku szkolnym miało do szkoły nie uczęszczać. Ze strony szkoły czynione są starania, aby to dziecko czuło się dobrze, ma doniesiony obiad.
Pan J. Grenda - stwierdził, że wniosek jest bardzo zasadny, problem jest bardzo poważny i należy go rozwiązać, a kwestie techniczne wykonania podjazdu, budowy windy czy platformy są do pokonania.
Pan D. Konopiński – radny miasta- stwierdził, że samo wejście do budynku szkoły dla dziecka niepełnosprawnego to nie wszystko, te dzieci należy integrować z dziećmi zdrowymi. Dzieci niepełnosprawne powinny mieć zapewniony dostęp do szatni, do świetlicy, na stołówkę. Należy zrobić wszystko, aby te dzieci nie czuły, że są inne.

Pkt. 8

Przewodniczący Rady – poprosił Przewodniczącego Komisji Zdrowia Oświaty i Kultury o informację na temat realizacji „ Programu Zagospodarowania Czasu Wolnego Dzieci
i Młodzieży w Węgrowie” oraz harmonogramu do w/w programu na rok 2008, ponieważ temat był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji ( materiał stanowi załącznik nr 4 do protokołu).
Pan P. Marchela – poinformował, że temat dotyczący zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży w Węgrowie był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji, będzie przygotowany harmonogram, będzie udostępniony we wszystkich placówkach oświatowych tak, aby młodzież mogła korzystać z przygotowanych dla nich zajęć.
Pani M. Koc- Zastępca Burmistrza Miasta – poinformowała, że harmonogram będzie przedstawiony dopiero na następnym posiedzeniu Komisji Zdrowia Oświaty i Kultury w miesiącu październiku, ponieważ w miesiącu wrześniu zostały wprowadzone jeszcze zmiany w planach lekcji w szkołach, a terminy i godziny zajęć muszą być ustalone ze wszystkimi placówkami oświatowymi i kulturalnymi.
Pan J Szczęśniak – radny miasta – uzupełnił przedstawioną informację dotyczącą zagospodarowania czasu wolnego, stwierdził iż w ramach Koła Nr 26 Polskiego Związku Wędkarskiego gdzie działa i czynnie uczestniczy 15-20 dzieci wieku szkolnym, Zarząd Koła w tym roku ufundował tym dzieciom obóz wędkarski na mazurach, a jedno z dzieci było na dwutygodniowym obozie w Czechach .

Pkt. 9

Przewodniczący Rady – poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego
i Budżetu oraz przedstawiciela Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego o krótką informację na temat sytuacji na rynku pracy i przeciwdziałaniu bezrobociu ( informacja stanowi załącznik nr 5 do protokołu).
Pan D. Konopiński – Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu- poinformował, że komisja szczegółowo zapoznała się z przedstawionym materiałem, z którego wynika, że bezrobocie w naszym rejonie spada czyli wzrasta zatrudnienie. Członków komisji niepokoi jednak w dalszym ciągu duża liczba trwale bezrobotnych bez prawa do zasiłku.
Wniosek komisji był następujący, aby na tę grupę osób zwrócić szczególną uwagę
i poczynić takie działania, aby wyciągnąć te osoby i ich rodziny z marginesu pracy
i marginesu społecznego. Stwierdził, że rynek pracy w mieście jest jednak nadal mały, nie ma też możliwości szybkiego przekształcania się zawodowego. Stwierdził, że należy znowelizować system szybkiego szkolenia.
Pan J. Szczęśniak – w zastępstwie Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku publicznego – poinformował, że na posiedzeniu komisji bezpieczeństwa radni mieli podobne uwagi jak radni na komisji rozwoju co do przedstawionej informacji na temat bezroboci w mieście. Po zgłoszonych uwagach komisja przyjęła przedstawioną informację.
Pan J. Grenda - stwierdził, że mimo widocznego spadku bezrobocia, te 900 osób nadal pozostających bez pracy i znaczna cześć z nich objęta trwałym bezrobociem to jeszcze bardzo dużo. Część z tych bezrobotnych popadła już w wszelkiego rodzaju patologie i dlatego bardzo ważne jest stworzenie programu naprawy tej sytuacji, przywrócenia tych ludzi do normalnego funkcjonowania wspólnie z Urzędem Pracy, CPS, PCPR, samorządem miasta i powiatu. Bardzo ważne jest, aby to wykluczenie zawodowe nie było dziedziczone. Stwierdził, że dużo miejsc pracy powstaje dla ludzi o wysokiej specjalności i należałoby w tym programie przewidzieć pomoc specjalistyczną w kształceniu takiej kadry, ewentualnie w pozyskaniu takiej kadry spoza miasta.
Pan T. Kietliński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej - stwierdził, że zgodnie z danymi statystycznymi bezrobocie spada, ale czy istnieje system kontroli nad tymi osobami bezrobotnymi, długotrwale pozostającymi bez pracy czyli i bez środków do życia, jaka część z nich pracuje na czarno, a są osobami, które pobierają zasiłki z CPS i jaka część odmawia przyjęcia pracy.
Pan H Pliszka Dyr. Powiatowego Biura Pracy – stwierdził, że rzeczywiście bardzo dużym problemem są osoby długotrwale bezrobotne bez prawa do zasiłku i takich osób jest bardzo dużo. Urząd Pracy podejmuje działania w kierunku likwidacji zjawiska długotrwale bezrobotnych osób, ale działania w tym kierunku są bardzo trudne. Urząd pozyskał około 1mln.zł ze środków Unii Europejskiej na likwidację bezrobocia w mieście i główne programy dotyczyć będą młodzieży do 25 lat oraz właśnie długotrwale bezrobotnych. Jeżeli chodzi o system kontroli nad osobami bezrobotnym, to może on polegać na tym tylko, że ci bezrobotni co miesiąc muszą pojawiać się w urzędzie pracy i składać podpis jeżeli nie przysługuje im zasiłek lub po odbiór zasiłku. Wówczas bezrobotny jest pytany czy nie podjął jakiejś pracy i jeżeli nie , a urząd posiada odpowiednie oferty, proponuje podjęcie pracy, co nie zawsze jest przez bezrobotnego przyjęte.
Dla długotrwale bezrobotnych organizowane są szkolenia. Od wszystkich bezrobotnych odprowadzamy składkę zdrowotną.
Poinformował, że część bezrobotnych nie nadaje się już do pracy, ponieważ ulegli wykluczeniu społecznemu, czyli popadli we wszelkiego rodzaju nałogi. Poparł propozycję pana Burmistrza stworzenia programu w celu wyciągnięcia tych ludzi z marginesu społecznego. Urząd Pracy organizuje szkolenia, ale czasami są z tym duże trudności, najlepiej natomiast organizowane są staże i przygotowania zawodowe i tu często brakuje miejsc.
Pani M. Koc – Zastępca Burmistrza Miasta - poinformowała, że w dniach 3-4 października odbędzie się szkolenie na temat partnerstwa lokalnego, szkolenie bardzo ciekawe.

Pkt. 10

Przewodniczący Rady - stwierdził, że temat dotyczący oceny realizacji Lokalnego Planu Rewitalizacji był omawiany na posiedzeniach dwóch komisji rozwoju gospodarczego i komisji bezpieczeństwa, poprosił Przewodniczących o krótką informację na ten temat ( informacja stanowi załącznik Nr 6 do protokołu).
Pan D. Konopiński - poinformował, że radni zapoznali się z przedstawionymi materiałami, z których wynika, że zamierzenia są wielkie i piękne i z korzyścią dla miasta. Na realizację tych zadań potrzeba dużych środków i dlatego te programy realizowane będą przy udziale środków unijnych. Bardzo dużą inwestycją jest zagospodarowanie doliny Liwca dobiega końca, ale należy przymierzyć się do kolejnego etapu na tym terenie, a mianowicie wykonanie oświetlenia i wprowadzenia monitoringu tego terenu, tak aby to co zostało zrobione nie uległo zniszczeniu. Powstał projekt zagospodarowania Parku AK, kolejny teren będzie pięknie zagospodarowany.
Informacja została przyjęta przez komisję.
Pan J. Szczęsniak - poinformował, że komisja bezpieczeństwa również wyraziła pozytywna opinię na temat przedstawionego materiału, program obejmuje 16 inwestycji, które w dużym stopniu zmienią wizerunek miasta, powstała tylko jedna drobna uwaga, za mało o tym wiedzą mieszkańcy miasta.
Pan J. Grenda – poinformował, że program rewitalizacji wykracza swym obszarem poza teren zabytkowy miasta, będzie też rewitalizacja Rynku 14.12.2007 nastąpi wybór oferty. Będzie przeprowadzona modernizacja stadionu, rewitalizacja zabytków sakralnych i świeckich . Z tego programu mogą korzystać też inne instytucje tak jak np. Spółdzielnia Mieszkaniowa skorzysta kończy juz właśnie projektować ciąg pieszy od ul. Żeromskiego do ul. Przemysłowej, mogą korzystać osoby prywatne, kościoły. Będzie w ramach tego programu przeprowadzony remont budynku WOK i placu przed WOK.

Pkt. 11


Przewodniczący Rady – poinformował, że informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2007 roku była omawiana na wszystkich posiedzenia komisji ( informacja stanowi załącznik Nr 7 do protokołu). Przewodniczący poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonej informacji.
Pan J. Szczęśniak – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonej przez Burmistrza Miasta Węgrowa informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta za I półrocze 2007 roku ( opinia RIO stanowi załącznik Nr 8 do protokołu).
Przewodniczący poszczególnych Komisji Rady Miejskiej wyrazili pozytywną opinię komisji o przedłożonej informacji z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2007 roku.
Przewodniczący Rady poprosił o pytania i uwagi do przedstawionego materiału.
Pytań i uwag radni nie zgłosili.
Informacja z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2007 roku została przyjęta jednogłośnie.

Pkt. 12

1/

Pan T. Ryczkowski - poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego o opinię komisji dotyczącą uchwały w sprawie założeń do projektu budżetu miasta na rok 2008
Pan D Konopiński – poinformował, że komisja szczegółowo przeanalizowała przedstawioną uchwałę, dokonała zmian i radni otrzymali projekt uchwały już po dyskusji.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/70/2007 w sprawie założeń do projektu budżetu miasta na rok 2008 została podjęta jednogłośnie.

2/

Pan T. Ryczkowski - poprosił Przewodniczącego Komisji Zdrowia Oświaty i Kultury o opinię komisji dotyczącą uchwały w sprawie porozumienia z Powiatem Węgrowskim dotyczącego zakupu sprzętu dla SP ZOZ w Węgrowie.
Pan P. Marchela – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/71/2007 w sprawie porozumienia z Powiatem Węgrowskim dotyczącego zakupu sprzętu dla SP ZOZ w Węgrowie została podjęta jednogłośnie.

3/

Pan T. Ryczkowski - poprosił Przewodniczącego komisji Rozwoju Gospodarczego o opinię komisji dotyczącą uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z Powiatem Węgrowskim na remont odcinka chodnika i zatoki postojowej w ul. Stadionowej w Węgrowie.
Pan J Grenda – wyjaśnił, że zamiar remontu chodnika i parkingu przy ul. Stadionowej został podjęty na wniosek radnego Pana T Kresy.
Pan T Kresa -radny miasta - wyjaśnił, że wnioskował o remont chodnika , ale o pow. około 4-5 m natomiast nie wnioskował o remont parkingu przy ul. Stadionowej, który należy do właściwości zarządu dróg powiatowych. Stwierdził, że jest przeciwny finansowaniu tego zadania ze środków miasta.
Pan J Grenda - wyjaśnił, że remont odcinka chodnika nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Wszystkie inwestycje na drogach wspólnie z powiatem staramy się wykonywać kompleksowo i to dopiero daje właściwy efekt.
Pan D Konopiński – poinformował, że Komisja Rozwoju Gospodarczego pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Pan S Mielniczek - zapytał jak finansowana będzie ta inwestycja.
Pan J Grenda - poinformował, że inwestycja będzie finansowana 50% na 50%.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/72/2007 w sprawie zawarcia porozumienia z Powiatem Węgrowskim na remont odcinka chodnika i zatoki postojowej w ul. Stadionowej w Węgrowie została podjęta 10 głosami za i przy 1 wstrzymującym się ( stan rady podczas głosowania 12 radnych)

4/

Przewodniczący Rady - poprosił przedstawiciela komisji bezpieczeństwa o informację komisji na temat uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie na realizację odcinka chodnika i ścieżki rowerowej w drodze krajowej nr 62 (ul. Gdańska ) w Węgrowie która była przedmiotem obrad tej komisji.
Pan J Szczęśniak - poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/73/2007 w sprawie zawarcia porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie na realizację odcinka chodnika i ścieżki rowerowej w drodze krajowej nr 62 (ul. Gdańska ) w Węgrowie została podjęta jednogłośnie ( stan rady podczas głosowania 12 radnych)

5/

Przewodniczący Rady - poprosił przedstawiciela komisji bezpieczeństwa o informację komisji na temat uchwały w sprawie pozbawienia ul. Słowackiego kategorii drogi gminnej oraz zaliczenia ul. Piłsudskiego do kategorii dróg gminnych, która była przedmiotem obrad tej komisji.
Pan J Szczęśniak - poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Pan D Konopiński - zapytał w jakim terminie pojawia się znaki zabezpieczające przed wjazdem do miasta tranzytu .
Pan J Kalicki – Nacz. Wydz. IGK- poinformował, że został opracowany projekt oznakowania ulic w mieście, na zaopiniowanie tego projektu trzeba czekać około
1 miesiąca i dopiero później można dokonać zmiany organizacji ruchu.
Pan D Konopiński - zapytał, czy istnieje możliwość, że projekt organizacji ruchu może nie uzyskać pozytywnej opinii.
Pan J Grenda - stwierdził, że dyskusyjne może być ograniczenie tonażowe jakie my proponujemy, ale zrobimy wszystko, aby ten tonaż był jak najmniejszy.
Pan D Konopiński - zapytał, czy możliwe jest podjęcie tej uchwały po tych wspomnianych uzgodnieniach.
Pan J Grenda – poinformował, że już przy budowie trasy miasto zdeklarowało się, że tę drogę przejmiemy. Prowadzimy też rozmowy z powiatem, że pewne odcinki dróg zostaną przekazane pod zarząd dróg powiatowych i tak np. Odcinek od ronda przy ul. Piłsudskiego do ul. Przemysłowej do powiatu, a miasto od powiatu przejmie odcinek ul. Piwnej od
ul. Kołłątaja do do muru klasztoru
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/74/2007 w sprawie pozbawienia ul. Słowackiego kategorii drogi gminnej oraz zaliczenia ul. Piłsudskiego do kategorii dróg gminnych została podjęta jednogłośnie ( stan rady podczas głosowania 12 radnych).
6/

Pan T. Ryczkowski - poprosił Przewodniczących Komisji o opinię dotyczącą uchwały w sprawie zakupu dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o w Węgrowie- pojazdu specjalistycznego do wywozu nieczystości stałych.
Przewodniczący poszczególnych komisji wyrazili pozytywna opinię o przedmiotowej uchwale.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/75/2007 w sprawie zakupu dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o w Węgrowie- pojazdu specjalistycznego do wywozu nieczystości stałych została podjęta jednogłośnie ( stan rady podczas głosowania 12 radnych).

7/

Pan T. Ryczkowski - poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Węgrowa został nieznacznie zmodyfikowany, radni projekt otrzymali przed sesją .
Przewodniczący Poprosił Burmistrza Miasta o zreferowanie zmiany.
Pan J Grenda – poinformował, że polega na dodaniu po § 5, § 5a w następującym brzmieniu : „przyjmuje sie dla zadań o których mowa w § 10 pkt. 3 wskaźnik wytwarzania odpadów niesegregowanych powstających w gospodarstwie indywidualnym 0,0542m³/ osobę/miesiąc”
Komisja Bezpieczeństwa pozytywnie zaopiniował omawiany projekt uchwały.
Pan G Biernat - poinformował, że to właśnie na wniosek komisji przedstawiona zmiana została prowadzona do projektu uchwały.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/76/2007 w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości
i porządku na terenie miasta Węgrowa została podjęta 10 głosami za i przy
1 wstrzymującym się ( stan rady podczas głosowania 11 radnych).

8/

Przewodniczący Rady – poprosił przewodniczącego komisji oświaty o opinię na temat uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz określenia wartości punktu dla pracowników Centrum Pomocy Społecznej w Węgrowie
Pan P. Marchela - poinformował, że komisja po analizie materiałów pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/77/2007 w sprawie ustalenia wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz określenia wartości punktu dla pracowników Centrum Pomocy Społecznej w Węgrowie została podjęta jednogłośnie ( stan rady podczas głosowania 12 radnych)



9/

Przewodniczący Rady – poprosił przewodniczącego komisji oświaty o opinię na temat uchwały w sprawie nadania Statutu Centrum Pomocy Społecznej w Węgrowie.
Pan P. Marchela - poinformował, że komisja po analizie materiałów pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/78/2007 w sprawie nadania Statutu Centrum Pomoc Społecznej w Węgrowie została podjęta jednogłośnie ( stan rady podczas głosowania
12 radnych).

10/

Przewodniczący Rady - poprosił przewodniczących komisji rozwoju gospodarczego
i komisji oświaty o opinię na temat uchwały w sprawie odpłatności za korzystanie
z przedszkoli.
Przewodniczący obu komisji wyrazili pozytywną opinię komisji o przedmiotowej uchwale.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/79/2007 w sprawie odpłatności za korzystanie z przedszkoli została podjęta jednogłośnie ( stan rady podczas głosowania 12 radnych).

11/

Przewodniczący Rady- odczytał projekt uchwały w sprawie powołania zespołu do spraw przedstawienia radzie opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników. Uchwała ta nie była przedmiotem obrad komisji.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/80/2007 w sprawie powołania zespołu do spraw przedstawienia radzie opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników została podjęta 10 głosami za ( stan rady podczas głosowania 10 radnych).

12/

Przewodniczący Rady - poprosił Pania Skarbnik o zreferowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta 2007 roku, uchwała ta na komisjach nie była opiniowana.
Pani A. Kadziela-Biernat – Skarbnik Miasta - zreferowała projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta ( projekt uchwały stanowi załącznik Nr 8 do protokołu).
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Pytań do uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/81/2007 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta 2007 roku została podjęta 11 głosami za i przy 1 wstrzymującym się ( stan rady podczas głosowania 12 radnych)



13/

Przewodniczący Rady - poprosił Burmistrza Miasta o zreferowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii o pozbawieniu charakteru ochronnego lasu na działce Nr 5829/1 na pow. 0,05 ha położonej w granicach administracyjnych miasta Węgrowa. Projekt uchwały został wprowadzony w porządek dzisiejszej sesji.
Pan J Grenda – poinformował, że projekt uchwały dotyczący zniesienia ochronności lasu dotyczy działki przy ul. Szerokiej, jest to działka będąca własnością miasta, głównie chodzi nam o uporządkowanie tej działki, ponieważ w pobliżu znajduje się ośrodek wspierania przedsiębiorczości, a tam odbędzie się inauguracja roku akademickiego Szkoły Wyższej .
Komisja Rolnictwa była terenie, widziała czego dotyczy zniesienie ochronności i pozytywnie sie do tego odniosła.
Pan G. Biernat – poinformował, że komisja była w terenie i pozytywnie opiniuje proponowany projekt uchwały.
Pan D Konopiński - zapytał dlaczego do uporządkowania terenu potrzebne jest zniesienie ochronności lasu.
Pan J Grenda - poinformował, że należy wyburzyć komórki komunalne i zbliżyć się do lasu w celu ustawienia nowych blaszanych.
Pan J Chodowski – radny miasta- stwierdził, że suche drzewa z tej działki można usunąć, natomiast zdrowe drzewa należy pozostawić.
Pani S Chryć – Dyr. PGK – poinformowała, że komórki zostaną tak usytuowane, że drzewa zostaną ominięte, usunięte będą tylko drzewa suche.
Innych pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XIII/82/2007 w sprawie wyrażenia opinii o pozbawieniu charakteru ochronnego lasu na działce Nr 5829/1 na pow. 0,05 ha położonej w granicach administracyjnych miasta Węgrowa została podjęta jednogłośnie ( stan rady podczas głosowania 12 radnych)


Pkt. 13

Przewodniczący Rady - poinformował, że protokoły z X zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Węgrowa odbytej w dniu 29 czerwca 2007 roku i z XI nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej Węgrowa odbytej w dniu 13 sierpnia 2007 roku zostały sporządzone, podpisane i wyłożone do wglądu.
Poprosił o pytania i uwagi do protokołów.
Pytań nie zgłoszono.

Protokoły z X zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Węgrowa odbytej w dniu 29 czerwca 2007 roku i z XI nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej Węgrowa odbytej w dniu 13 sierpnia 2007 roku zostały przyjęte jednogłośnie ( stan rady podczas głosowania 12 radnych).





Pkt. 14

Przewodniczący Rady – przekazał głos Wiceprzewodniczącemu, który przedstawi radzie informację na temat korespondencji jaka wpłynęła do wiadomości rady, lub bezpośrednio do rady
Pan T. Kietyliński – Wiceprzewodniczący Rady - przedstawił 1/ pismo Pani M.Król w którym prosi o sprzedaż w formie bezprzetargowej działki położonej przy ul. Żeromskiego, na której prowadzi działalność pod nazwą Kemping nad Liwcem. Wiceprzewodniczący odczytał również odpowiedź na pismo Pani Król, które jest zarazem opinią prawną w tej sprawie.
Pani H Ulińska – radna miasta – stwierdziła, że przygotowanie odpowiedzi na pismo tej treści nie leży w kompetencji rady, takie pismo należy przekazać do odpowiedniego organu, jakim jest Burmistrz Miasta.
Pan J. Grenda – poinformował, że organem, który wyraża zgodę na zbycie nieruchomości jest rada i odbywa się to na wniosek burmistrza. Stwierdził, że ta nieruchomość powinna być zbyta w drodze przetargu po upływie umowy dzierżawy z Panią M. Król i rada musi taką opinię wydać, teraz czy później jak pojawi się wniosek burmistrza.
Pani H Ulińska – potwierdziła, że odpowiedź na pismo tej treści powinno wyjść od burmistrza, a kwestie dotyczące samego obiektu i jego ewentualnego zbycia należą do rady.
Pan S. Mielniczek – radny miasta – stwierdził, że jeżeli sprzedaż w formie bezprzetargowej nie jest możliwa, ponieważ koliduje to z prawem to przedstawiona odpowiedź jest właściwa.
Pan S. Cieciera – radca prawny – wyjaśnił, że sprawą tą już raz zajmował się burmistrz, ponieważ Pani Król wystąpiła już z takim pismem do burmistrza, otrzymała odpowiedź taką jaka została państwu odczytana i w tej chwili Pani Król zwróciła się do rady o opinię w tej sprawie. Opinia prawna jest przygotowana Pani Król ją posiada i tylko takiej odpowiedzi można udzielić ponieważ nie ma przesłanek do zastosowania pierwokupu nieruchomości czy też formy bezprzetargowej.
Pan J Grenda – stwierdził, że Pani Król nie usatysfakcjonowała odpowiedź jaką otrzymała na swoje pierwsze pismo w tej sprawie i dlatego sięgnęła do organu wyższego czyli do rady o opinię w tej sprawie, ale odpowiedź może być tylko jedna.
Pan J. Chodowski - stwierdził, że to pismo i udzielenie odpowiedzi na nie należy przekazać burmistrzowi, bo są jeszcze inne opinie prawne w tej sprawie, a sprawa jest tak ważna, że nie należy pochopnie podejmować decyzji.
Pan T Kresa – radny miasta- zaproponował, aby w odpowiedzi na pismo Pani Król rada poinformowała, że zajmie sią tą sprawą jeżeli otrzyma wniosek burmistrza w sprawie zagospodarowania tego terenu.
Pan D. Konopiński - stwierdził, że na dzień dzisiejszy Pani Król otrzymała odpowiedź, która jest zarazem opinią prawną i tej opinii nie można podważać. Teraz rada może tylko poinformować, że zapoznała się z pismem i odpowiedzią, a skoro nie ma uchwały o sprzedaży nieruchomości to sprawa jest bezprzedmiotowa.
Pan S. Cieciera - zaproponował, aby skierować sprawę na posiedzenia komisji.
Pan J. Grenda - zaproponował, aby skierować sprawę Pani M. Król na posiedzenie dwóch komisji, komisje wyrażą swoją opinię. Na dzień dzisiejszy trwa umowa dzierżawy, wyceny nie będziemy dokonywać ponieważ trwają tam prace, które zwiększą atrakcyjność tego terenu
Pan D. Konopiński - stwierdził, że radni przede wszystkim powinni zastanowić się nad tym co dalej robić z tym kempingiem. Nie należy też zastanawiać się nad zbyciem w formie bezprzetargowej skoro jest to niezgodne z prawem.
Pan S. Cieciera – stwierdził, że pismo do rady wpłynęło i rada zobowiązana jest udzielić na nie odpowiedzi.
Pan S. Mielniczek - stwierdził, że sprawę tę należy skierować na posiedzenia komisji.
Rada poparła propozycję skierowania pod obrady komisji sprawy Pani M.Król.
Przewodniczący Rady – poprosił Burmistrza Miasta o przedstawienie w skrócie pism jakie wpłynęły do urzędu i do wiadomości rady i sposobu ich załatwienia .
Pan J Grenda - poinformował, że wpłynęło pismo Pani B. Gontarz i P.H.Żołędowskiej jako protest przeciwko likwidacji balkonów przy ich mieszkaniach mieszczących się przy gimnazjum. Komisja rolnictwa była na miejscu i stwierdziła, że zagrażają one bezpieczeństwu młodzieży uczącej się tam , balkony zostały zlikwidowane.
Pismo P.Pazdygi dotyczące przekształcenia gruntu z leśnego na budowlany, poinformował, że sprawa była już raz na sesji i poszła odpowiedź odmowna, ponieważ grunt znajduje się w terenie zalewowym rzeki Ady, ale są sygnały, że teren ten można dopuścić do zabudowy i być może na następnej sesji będziemy wnioskować o zdjęcie zalesienia.
Następne pismo wpłynęło od Firmy Ahold Polska o zwiększenie limitu sprzedaży napojów alkoholowych na terenie miasta, pod pismem podpisało się trzy instytucje, które ubiegają się o tę samą sprawę. Na dzień dzisiejszy jest 1 punkt wolny, liczba punktów jest wystarczająca i nie zamierzmy zwiększać.
Kolejne pismo wpłynęło od mieszkańców ul. Słowackiego o budowę ekranów zabezpieczających przed hałasem , sprawą tą zajmuje się Mazowiecki Zarząd Dróg Woj., dokonają pomiarów i jeżeli natężenie będzie przekraczało normy wówczas będą zmuszeni do ustawienia ekranów.
Wpłynęło też pismo ze Związku Sybiraków, którego zarząd mieści się w Sokołowie, związek ten dopomina się swoich praw i odszkodowań. Miasto otrzymało pismo informacyjnie o członkach z naszego miasta.
Pani M.Król - zapytała czy ma inwestować w kemping, czy zostanie on przeznaczony do sprzedaży, w takiej niepewności trudno jest podjąć jakieś działania. Poinformowała, że zasięgała opinii 2 niezależnych radców prawnych, którzy stwierdzili, że rada może podjąć taka uchwałę i umożliwić jej zakup tej nieruchomości.
Pan J Grenda - poinformował, że w momencie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomość z naniesieniami zostanie wyceniona, nakłady poniesione przez Panią Król pomniejszone o zużycie zostaną wypłacone. Kemping wymaga radykalnych nakładów i dużych pieniędzy. Trwanie w tym stanie przy rosnących oczekiwaniach to oznacza cofanie się.
Pan G. Biernat - zapytał czy wywóz śmieci prywatnym samochodem jest niemożliwy.
Pani S. Hryć – Dyr. PGK - poinformowała, że teren wysypiska jest skażony i samochody prywatne nie mogą tam wjeżdżać, PGK dysponuje ludźmi, sprzętem, workami i każde zgłoszenie będzie realizowane, takie są zalecenia WFOŚ.
Pan Rudnik – mieszkaniec miasta - stwierdził, że od marca czekał na temat oświaty na posiedzeniu sesji i uzyskał taka informację, że komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawione informacje i na tym koniec, to jest tylko zbycie tematu. Zapytał, czy radni są zadowoleni z wykształcenia swoich dzieci w naszych szkołach.
Pan D Konopiński - stwierdził, że na sesji dokumenty są przyjmowane, główna dyskusja odbywa się na posiedzeniach komisji, wszystkie posiedzenia są otwarte.
Pan L Dołowy – radny miasta - poinformował, że uchwałą Rady Miejskiej działka położona na Glinkach została przeznaczona pod budowę nowej strażnicy, pewne środki zostały przeznaczone już na budowę , przeprowadzone zostały rozmowy z Komendą Wojewódzką, która ograniczyła środki na remonty bieżące zabezpieczając pewne środki na budowę nowej strażnicy, a w chwili obecnej my nie możemy budować się tam. Komenda Powiatowa traci duże pieniądze. Dodatkowo projekt został zgłoszony do projektów unijnych. Bardzo prosimy o zmianę decyzji, ponieważ ta działka położona jest w dobrym miejscu ze względów operacyjnych.
Pan J Grenda - stwierdził, że najprawdopodobniej zmiana decyzji jest niemożliwa, ponieważ opinia komisji urbanistycznej jest kategoryczna. W rozmowie z komendantem Królikiem proponowano już zmianę lokalizacji, jedna to przy ul. Gdańskiej po dawnych cielętnikach, dobra lokalizacja, pozwoli na dobry wyjazd w stronę Łochowa bez przepychania się przez miasto. Druga propozycja lokalizacji jest dużo droższa, ponieważ należy wykupić grunt. Powrót do pierwotnej lokalizacji jest niemożliwy.
Pan L Dołowy - stwierdził, że strażacy czują się oszukani.
Pan J Grenda - stwierdził, że zarzut taki jest krzywdzący.
Pan S Mielniczek - stwierdził, że niedobrze jest, że profesor upiera się przy swoich założeniach, ta lokalizacja jest najlepsza.
Zapytał w imieniu mieszkańców oś. Kościuszki kiedy będzie gaz na osiedlu.
Pan J Grenda - poinformował, że w tym sezonie nie jest możliwe nagazowanie sieci.
Pan J Szczęśniak – zapytał z czego wynika ta opinia profesora, czy jako urbanisty , czy jako artysty.
Pan J Grenda - stwierdził, że przeznaczenie tej działki pod taką zabudowę jest zupełnie niezgodne ze studium, a zmiana jest czasochłonna i kosztowna.
Pan D Konopiński – stwierdził, że w momencie podejmowania tej uchwały studium już było, dlaczego o tym nie mówiono wcześniej, ktoś tego nie sprawdził.
Zapytał, czy możliwa jest sprzedaż mieszkań w blokach przy ul. Gdańskiej, bo są tam zainteresowani zakupem.
Pan J Grenda - stwierdził, że część działki proponowaliśmy pod budowę strażnicy, a część zagospodarować na boiska, na to też nie zgodził się profesor.
Sprawa dotycząca bloków przy ul. Gdańskiej jest bardzo trudna, ponieważ na działce ciąży dług hipoteczny.
Pan S Cieciera – poinformował, że likwidator spółdzielni mleczarskiej wysłał pismo do Dyrektora Izby Celnej w tej sprawie i czeka na odpowiedź.
Pan J Chodowski - zapytał, kto jest autorem projektu na wykonanie parkingu przy cmentarzu i jaka jego cześć będzie za te 45 tys. utwardzona.
Pan J Kalicki - poinformował, że projekt wykonała firma Promak – Makowski, projekt obejmuje wjazd do bramy głównej od strony miasta z zatoczką do asfaltu, jest to około 10-15% całości.
Pan T Kietliński – skierował pytanie do dyr. PGK, co z planami budowy nowej siedziby PGK.
Pani S.Hryć – stwierdziła, że jest zdziwiona brakiem zgody na budowę strażnicy, ponieważ w pobliżu miała być też budowana nowa siedziba PGK.

Innych spraw nie zgłoszono.

Pkt. 15

Pan T. Ryczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej Węgrowa - poinformował, że w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamyka XIII zwyczajną sesję Rady Miejskiej Węgrowa.
Obrady trwały 4 godziny

Protokołowała

Dorota Seroczyńska

metryczka


Opublikował: skiba (10 stycznia 2008, 12:47:05)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 273